fredag 20 januari 2012
Ökad kollektivtrafik genom magnettågsteknik- Öppet brev till miljöministern
Ökad kollektivtrafik genom magnettågsteknik- Öppet brev till miljöministern
Miljöministern anser det nödvändig att öka kollektivåkandet och minska bilåkandet. Hon har rätt. Men det krävs radikala åtgärder för att åstadkomma en sådan utveckling. Trängsel är i många svenska regioner (t.ex. Mälardalen, Östergötland och Västsverige) ett ökande problem och en alltmer ökad trafikvolym orsakar köbildning och trafikstörningar. Problemet blir alltmer påtagligt på allt fler ställen där det redan förekommer trafikinfarkter. Det gäller både vägar och järnvägar. Kapaciteten i järnvägssystem och vägar räcker inte till. Människors behov av rörlighet ökar pga. att arbetsmarknaden kräver alltmer pendling. Något måste göras! Transportapparaten är inte dimensionerad för de stora volymer det handlar om idag.
Magnettågen är en möjlig persontransport för pendling som även skulle avlasta den konventionella tågtrafiken och ge utökat utrymme för godstransporter med konventionella tåg som inte behöver röra sig lika snabbt. Underhållskostnad magnetbana är ca en tredjedel genom att metallytor aldrig går mot varandra. Högre hastighet lockar fler resande och dessa tåg kan susa fram nästan ljudlöst i 450 km i timmen vilket möjliggör stora fördelar. Sträckan Västerås-Stockholm kan ske på en kvart som idag tar drygt en timme (11 mil). Sträckan Norrköping-Stockholm kan avverkas på 25 minuter. Detta kommer att konkurrera ut bilen i den regionala pendlingen.
Magnettågen kräver egna banor som kostar 1,5 miljarder per mil men i gengäld varar i 80 år och underhållskostnader är utomordentligt låga varför dessa investeringar skulle kunna ge samma biljettpriser som idag men till avsevärt kortare färdtid. Magnettåg är mindre väderberoende än traditionella tåg vilket också ökar attraktiviteten.
Transportkapaciteten per tåg blir 6-7 gånger större än för konventionellt höghastighetståg och trafikinfarkter kan lösas upp. Högre hastighet lockar fler resande vilket leder till högre intjäning. Magnettåg förbrukar signifikant mindre energi än traditionella tåg i samma hastighet.
Vi tror att magnettågen är nödvändiga för att nå de klimatmål som miljöministern arbetar för
Karl-Erik Andersson och Carl-Åke Utterström Gröna liberaler i Västerås
Mälargatan 10
72210 Västerås
070-5508360
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar