fredag 31 maj 2013

LÄGG NED HAMNARNA

Bygg ut järnvägen och rädda Mälaren Ett stort tack till Sven-Olof Blomster för hans tänkvärda VLT-insändare den 23 maj, 2013. Nätverket för användning av lokala energiresurser, NALE, instämmer helt i nämnda insändare. Det är viktigt att slå fast att om Mälaren i framtiden ska vara en säker råvattentäkt måste fartygstrafiken på Mälaren kraftigt reduceras, helst avvecklas helt, och hamnarna läggas ned. Ett attraktivt bad- och fritidsliv och boende vid Mälaren kräver mindre kommersiell sjötrafik och olika saneringsåtgärder där hälsovådliga ämnen fortfarande strömmar ut i Mälaren. Järnväg för landtransporter är överlägsen både ur miljö- och samhällsekonomisk synvinkel. En kraftig utbyggnad av järnvägen är också ett sätt att hålla företag som Bombardier kvar i i Sverige, och Västerås, eftersom det idag upphandlas för lite från svensk järnvägsindustri. Hamnverksamhet i inlandet (Köping och Västerås) är inte nationalekonomiskt eller långsiktigt företagsekonomiskt lönsamt. Modern logistik kräver få omlastningar och dessa bör ske i de stora havshamnarna på öst och västkusten vilket underlättas om godset transporteras på järnväg ända till dessa havshamnar. Transporterna inom landet bör sedan ske per järnväg för omlastning i ett rikt nät av kombiterminaler till kortavstånden för lastbil. Storleken på Södertäljeslussen efter den planerade utbyggnaden kommer att passa väl för gamla, osäkra fartyg som genom användning för fraktfart på Mälaren får ge ett sista bidrag till redarnas intäkter innan de skrotas. Sådant tonnage utgör en stor risk för Mälarens vatten och denna risk kan elimineras helt om järnvägsnätet byggs ut så att fartygstrafiken i inlandet kan avvecklas. VLT insändaren i VLT 2013-05-20 från Västerås stad framstår som naiv och nonchalant när det påstås att sjötrafiken skulle ge ”minst skada på miljön”. Man får hoppas att den miljökonsekvensutredning som aviseras kommer att vara objektiv och inte blunda för de problem som en fortsatt och ökad fartygstrafiks på Mälaren skulle medföra, t.ex. föroreningar på grund av muddring, stranderosion, risk för nya invasiva organismer etc. NALE- Nätverket för användning av lokala energitillgångar Karl-Erik Andersson Georg Lagnerius Åke Rullgård

Inga kommentarer: