torsdag 14 februari 2013

Bygg ut järnvägskapaciteten istället för sjötrafik på Mälaren I debattartikel 6 februari 2013 vill handelskammaren m.fl. att sjöfarten på Mälaren byggs ut och hävdar att detta är ett starkt företagsintresse. En utbyggnad av Mälarsjöfarten är dock lång ifrån bekymmersfri eftersom Mälaren är råvattentäkt för 2 miljoner människor och incidenter på sjön kan bli mycket farliga och kostsamma. Ökad sjöfart skulle också öka erosionen på Mälarens öar, invasion av nya marina biologiska organismer till fara för Mälarens biologiska system. Ett mer hållbart alternativ är att bygga ut järnvägskapaciteten vilket också skulle gynna industrin i Västmanland. Bombardier och liknade företag skulle få mer motivation att bygga ut sin kapacitet och sysselsättning. Järnvägen drivs av el som kan produceras miljösäkert i landet. Handelskammaren borde gå i spetsen för en kampanj att bygga järnvägarna för ökad transportkapacitet både för Västmanlands och nationens skull. För en tid sedan höll Mälarhamnars vd, Carola Alzén, ett föredrag på Kyrkbacksgården där hon framhöll förmenta fördelar med ökad fartygstrafik på Mälaren. Hon sade dock inget om de faror för miljön och riskerna vid fartygshaverier som är förenade med en ökad fartygstrafik utan uppehöll sig mest kring att ett fartyg kan ta en last som motsvarar så och så många hundra lastbilar. Järnvägsalternativet fick inte heller något högre betyg trots att det krävs omfattande järnvägstransporter för att fartygen ska kunna fyllas med last. Som kontrast till Alzéns lovsång till fartyg på Mälaren meddelades i media dagen efter detta föredrag att det finns allvarliga planer på att börja med bulktransporter på järnväg ända från Kina till Europa. Detta tyder närmast på att fartygstransporter är ogynnsamma även globalt och då är det bisarrt och smått löjligt med propagandan från Mälarhamnar och andra undertecknare av nämnda VLT artikel den 6 februari om att öka fartygstrafiken på Mälaren, som omfattar några tiotal mil, men som har stora risker av slag som nämnts ovan. Mot en satsning på ökade sjötransporter på Mälaren talar också det faktum att Västeråshamnen måste renoveras i stor omfattning för att inte sjunka ned i gyttjan. Detta kräver nvesteringar ii miljardklassen vilket gör att lönsamheten för hamnen starkt kan ifrågasättas ur alla aspekter. Samma förhållanden kan råda även för andra Mälarhamnar speciellt om större fartyg ska kunna hanteras vilket blir fallet om Södertäljeslussen byggs ut. Allt talar för, att järnvägskapaciteten ska byggas ut så att all transport av varor inom landet kan ske på järnväg som både snabbare och smidigare än sjötransporter. NALE- Nätverket för användning av lokala energitillgångar Karl-Erik Andersson Åke Rullgård Georg Lagnerius

Inga kommentarer: