lördag 18 april 2009

Styrmedel för att nå EU;s klimatmål- både generella styrmedel och direktstyrning

Utsläppsrätter för koldioxid är ett av de medel EU använder sig av för att styra mot en koldioxodsnålare energiproduktion.Men idag är utsläppsrätterna för billiga. Idag är priset 20-30 Euro per koldioxidton . Att åstakomma tex koldioxidavskiljning kommer att kosta 35-40 Euro per koldioxidton . Sålunda måste priset på utsläppsrätterna höjas avsevärt samtidigt som den tillåtna utsläppbara mängden är för stor.

Alltså blir det kraftigt ökade priser på koldioxidutsläpp som leder till att man minskar utsläpp och byter teknik. Men det hela förutsätter också främst två saker

1. Att det råder fri konkurrens i enrgisektorn och det gör det inte och däremed kan dessa företag övervältra kostnaden för utsläppsrätter på konsumenten och beböver inte göra ngn förändring för att minska utsläppen. Samtidigt gör man då ännu större vinst tfa av utsläppsrätterna.



2. Att politikerna i Europaparlament och nationella parlament vågar fatta de beslut om höjningar som krävs



Första punkten om fri konkurrens i energisektorn får åtgärdas på flera sätt

a) uppdelning avenergikoncerner som måste ske tvångsmässigt

b)direkta EU och nationsstatsregeringsingripanden i energisektorn där man helt enkelt kommenderar fram vissa investeringar tex i solkraft och kärnkraft och tvingar företag att tex lägga ned brunkolsverk. Command and control !



Den andra punkten är den svåraste. Ty det är alltid lätt att ge efter för tillfälliga opinioner och tex uppretade bilägare i glesbygd när prsiet på bensin måste närma sig 30 kr litern.

Därför blir byte av sociotekniska system viktigt att de sker samtidigt tex skall man kunna överge bensindriven bil och välja en elhybridid som laddas med ström på nätet och som kan drivas med biogas utanför laddningen. Därför måset vi ha en integrerad politik som tar betalt för koldioxidutsläpp men ger möjligheter för medborgaren att få ett fullvärdigt alternativ.

Slutsatsen är att det är en intervenerande politik som krävs för en övergång till det koldioxidfria samhället

Inga kommentarer: