måndag 4 juli 2011

Magnettågsstudier ANALYS

















AnalysTrafik och transportsituationen präglas i många delar av välden av följande kännetecken
 Trängsel
 Olyckor
 Växthusgaseffekter
 Ökande kostnader
 Investeringsbehov

TrängselTrängsel blir i många regioner ett ökat problem och städer växer. En alltmer ökad trafikvolym orsakar köbildning och trafikstörningar. Problemet blir alltmer påtagligt och på många ställen kan man kalla det trafikinfarkter. Det gäller både vägar och järnvägar. Kapaciteten i järnvägssystem och vägar räcker inte till. Människors behov av rörlighet ökar tfa att arbetsmarknaden kräver alltmer av pendling. Situationen är på många håll i tex Tyskland och i Sverige alltmer kaotisk tex Mälardalen. Tågen går inte i tid vilket skapar osäkerhet hos resenärer som istället väljer bilen och belastar biltrafiken än mer. Något måste göras!

OlyckorEn följd av ökad trängsel är olyckor i trafiken. Främst tänker man kanske på biltrafiken men även det ökande tågresandet ökar olyckfallsrisken tfa att mängden nedslitet mtrl ökar och att apparaten inte är dimensionerad för de stora volymer det handlar om idag

Växthusgaserna
Växthusgaserna orsakas framförallt av biltrafiken medan tågen i regel är mer klimatvänliga förutsatt att elen är producerad på miljövänligt sätt. Mer kollektivtrafik och mer miljövänliga bränslen måste till.

Ökande kostnader
Tfa av att de lättanvändbara resurserna olja och gas sinar framöver stiger priserna kontinuerligt och därmed ökar kostnaderna för transporter.

Ökande investeringsbehovBehoven av investeringar i infrastruktur är enorma om man skall kunna åstadkomma ett hållbart samhälle. Hittills har politiken skjutit problemen framför sig. Länge har underhållsinsatserna inte varit takt med behoven. Tron att måttliga investeringar löser behoven är tyvärr dominerande och oron för låneskulder bromsar investeringstakten. Genom byråkratiska processer fördröjs byggprocesserna under många år. Det är dock oundvikligt att investeringarna måste ökas i infrastruktur och samtidigt måste dessa investeringar göras på ett ur samhällsekonomin optimalt sätt.

Magnettågen är en del av problemlösningenMagnettågen rör sig på en magnetisk kudde vilket innebär att den ej berör material varvid slitaget är litet. Hastigheten blir hög vilket ger kortare restider och medger ökad transportkapacitet för varje tåg. Transportkapaciteten blir ca 3 gånger större än för ett konventionellt höghastighetståg.
Magnettågen skall ses som persontransport i första hand och de sk maglevbanorna skall avlasta den konventionella tågtrafiken och biltrafiken. Därmed ges ett utökat utrymme för godstransporter med konventionella tåg som inte behöver röra sig er än 160 km tim. Det kan uppskattas att 60-80% av den biltrafik som varje dag rör sig mellan Västerås och Stockholm skulle kunna ske med maglevtåg. Ett magnettåg skulle förflytta sig på c, a en kvart till Stockholm.
Slutsatser
A. Magnettågsbanor kan anläggas:
1. Där det finns en stark pendling eller där det skall möjliggöra en stor pendling genom minskning av biltrafik och ökad rörlighet på arbetsmarknaden. (Tex Mälardelen är en arbetskraftsregion) Västerås-Stockholm är ett sådant exempel
2. Stor resandeström till internationellt flygfält tex Göteborg - Landvetter
3. Mellan de stora städerna Stockholm, Göteborg, Malmö, Köpenhamn , Oslo

B. Magnettågen skall opereras av själständiga företag och inte integreras i järnvägsföretagen eller banorna. Magnettågsföretagen måste få utveckla sin egen teknokultur och kan inte leva ihop med företag som domineras av den traditionella järnvägskulturen. Däremot får myndigheterna se till attt traditionella tågstationer och magnettågsstationer samlokaliseras

Inga kommentarer: