tisdag 16 februari 2010

BIOGAS FORDONSBRÄNSLE;ELDRIFT MM

Följande data och beräkningar bär göras.
BIOGAS FRÅN RÖTNING
Dagens potential är kring 11 TWH
76% av biogasen kommer då från lantbruket,
10% från livsmedelsindustri och annan industri,
7% från matavfall och
7% från avloppsslam.
Med ny teknik kunna ökas till 14,1 TWh.


TERMISK FÖRGASNING
Termisk förgasning av cellulosa har en verkningsgrad på 70%, att jämföra med verkningsgraden vid termisk förgasning till etanol och metanol, 30 resp. 60%.
Termisk förgasning av cellulosa till biometan skulle mångdubbla biogaspotentialen.
Potentialen för termisk förgasning 2015 och 2025 uppskattas till 74 res 89 TWh.



ANVÄNDNING i Framtiden
ELbilar tar c:a 20 TWH elektriciet för att driva fordonsflottat
Övrig fordonsdrift 30-40 TWH som drivs av biogas
Resten blir en möjlighet att exportera Biometanaol eller DME
Idag kräver fordonen nästan 100 TWH men det kan sänkar drastiskt med eldriften som är 5 gggr så effektiviv det innebär att c,a 20 TWH el räcker till bilarna sen har vi en del fordon som traktorer,lastbilar mm där biobränsle blir aktuellt
Flyget kan också på sikt drivas med biobränslen

Men man måste komma ihåg att detta innebär att man anväder biobränslen nästan enkom till fordonsbränslen och att man minskar eldningen av biobränslen drastiskt genom solvärme,jordvärme,spillvärme Spillvärmen från kärnkraften är 180 TWH och bör utnyttjas till fjärrvärme.

Inga kommentarer: