tisdag 26 november 2013

MÄLAREN ÄR RÅVATTENTÄKT FÖR NÄRA 2 MILJONER MÄNNISKOR Insändare i VLT 26 nov

MÄLAREN ÄR RÅVATTENTÄKT FÖR NÄRA 2 MILJONER MÄNNISKOR Ett tack till Carl-Erik Blomster för insändare den 18 november om Mälaren och han har rätt att Mälaren är en råvattentäkt och kan inte äventyras genom sjöfart. Moderaterna Staffan Anger och Jan-Evert Rådhström skriver i VLT den 8 november att båttransporter är bra men där tar de fel. Ballasttankar och skrov med främmande organismer kan snabbt slå ut Mälaren som Råvattentäckt. Olyckor med båtar innehållande last av för Mälarvattnet giftiga ämnen kan komma ut vid olycka Vem betalar vattenförsörjning från ny råvattentäckt? Driften av aktuella båtar i Mälaren kommer att ske med olja under lång tid framöver vilket innebär koldioxidutsläpp. Transportbehoven måste lösas genom kraftigt utbyggd järnvägsnät. Att transportera med fartyg orsakar två till tre gånger mindre koldioxid-utsläpp per ton gods och kilometer jämfört med att transportera med lastbil. Men koldioxidutsläppen från båttrafiken är 5000 ggr mer än för tåg . Sjöfarten är dessutom det överlägset smutsigaste transportslaget om man ser till utsläppen av svaveldioxid och kväveoxider. Svaveldioxid orsakar försurning, kväveoxider både försurning och övergödning. Fartygen släpper ut minst 30-50 gånger mer svaveldioxid per ton och kilometer jämfört med lastbilar. Skillnaden beror på att det finns mycket hårdare krav på hur mycket svavel som lastbilarnas dieselolja får innehålla, jämfört med fartygens bränsle. Det är dags att tänka om för politikerna och inte hänga fast vid gammal smutsig teknik. Karl-Erik Andersson Georg Lagnerius Nätverket för användning av lokala energikällor

Inga kommentarer: